Gazap ve Şafak - Renee Ahdieh / Kitap Yorumu

 

Gazap ve Şafak

Yazarı: Renee Ahdieh
Orijinal Adı: The Wrath and The Dawn #1
Yayınevi: Pegasus Yayınları
Tür: Fantastik, Genç yetişkin, Romantik
Goodreads Puanı: 4.10

ARKA KAPAK:

Her Şafakta Bir Hayat…

Cani bir katil tarafından yönetilen bir diyarda, her şafak bir başka aileye kalp acısı getirmektedir. On sekiz yaşındaki Horasan Halifesi Halid her gece yeni bir eş almakta ancak sabaha kalmadan gencecik kadınların hayatına son vermektedir. Can dostu, Halid’in kurbanlarından biri olan Şehrazad, intikam almaya yemin eder ve gönüllü olarak Halid’e gelin gider. Sadece hayatta kalmaya değil, halifenin dehşet saçtığı hükümdarlığı yerle bir etmeye de kararlıdır.
Şehrazad zekâsı ve azmi sayesinde her gece Halid’in aklını çelip büyüleyici hikâyeler anlatarak hayatta kalmayı başarsa da bir sorun vardır: Genç kız can dostunu öldüren katile günbegün âşık olmaktadır. Üstelik bu mermer ve taştan sarayda hiçbir şeyin göründüğü gibi olmadığını anlamaya başlamıştır. Şehrazad, zalim çocuk hükümdarın genç kızları neden öldürdüğünü ortaya çıkarmaya ve bu döngüye bir son vermeye karar verir…

GAZAP VE ŞAFAK KİTAP YORUMU: 

Gazap ve Şafak'ı @uzakdiyarsakinleri ile okuduk. Yeni ayın etkinliğinin okuma turuydu. Her ay etkinliğimizde bir kitap seçiyor ve bize katılmak isteyenlerle birlikte okuyoruz. İşte nisan ayı kitabı da Gazap ve Şafak'tı. Kitap konu olarak kesinlikle çok ilgi çekici duruyor. Arkadaşının ölümünün intikamını almak için Horasan Halifesi Halid'e karşı koyacak olan bir Şehrazad kimin ilgisini çekmez ki? En azından konuyu okuduğum zaman "vay be beni güçlü kadın karakter ve sağlam bir kurgu bekliyor galiba" diye düşünmüştüm. Nitekim Gazap ve Şafak'ın yorumları da insanda ister istemez bu beklentiyi oluşturuyor. Fakat üzülerek söylüyorum maalesef ki beklentimi yeterince karşılamadı. 

Kitap ilahi bakış açısıyla yazılmış, bu nedenle Halid'in yeni eşi olup ölmemeye ve intikam almaya(?) çalışan Şehrazad'ı okuyabiliyor ve bir yandan da Tarık'ın (Şehrazad'ın geride bıraktığı sevgilisi) Şehrazad için yaptıklarını başka bölümlerde görebiliyoruz. Kitap kesinlikle akıcıydı, ben sabah başlayıp akşam bitirdim. Belki de hızlıca bitirmemin bir nedeni de Halid'in sırrını, neden her şafakta bir kız ölüyor sorusunun cevabını merak ettiğimdendi. Bu sorunun cevabı da beni yine mutlu etmedi ama bundan spoilerlı kısımda en son bahsedeceğim. 

Gazap ve Şafak'ın Binbir Gece Masallarından çıkmış halini sevdim. Her masalla birlikte masalın sonunda Şehrazad yaşayacak mı sorusu oluştu. Maalesef ki iki masal dinleyebildik ben kurguda en çok anlatılan masalları sevdiğim için daha fazla olsun isterdim. Kurgunun masalsı havası da iyiydi, hatta Doğu kültürünün masalsı ve fantastik objelerini kurguda görebildik. 

Şimdi gelelim olumsuzluklara ve benim eleştirilerime. Karakterleri sevemedim ve kesinlikle beklediğim gibi çıkmadılar. Hatta yan karakterlerle ne olursa olsun bağ kuran biri olsam da burada o da olmadı -yalnızca Despina hariç- Ana karakterler arasında nefret-aşk olayını bekliyordum ki bu hiç mi hiç olmadı bence. Yani sadece aşk diyebilirim ama nefret başlarda Şehrazad'ın düşüncelerinde azıcık vardı ama bunu eyleme dökebilmesi önemli benim için. Hemen aşık oldular ve bu aşkın altı doldurulmadı bence, tutmayan çok şey vardı. Kurgularda karakterlerin bir motivasyonu olur, bu kitapta Şehrazad'ın motivasyonunun nefret olacağını sanırken aşk oldu, kitabın başında verdiği sözleri çok da tutamadı. Halid'e gelinceyse kitabın ilk yarısı bu karakter hayalet gibiydi. Şehrazadla sahnelerinde yalnızca birkaç kelime ancak kurdu, varlığıyla yokluğu birdi kısaca. İkinci yarısında biraz tanımaya başladık Halid'i ama bana asla umduğum ya da beklediğim o baskın karakteri vermedi. Hatta o hariç bence her karakter her şeyde daha fazla söz sahibiydi gerçekten Horasan Halifesi değil de o mevkide bir figüran gibiydi. Başka yerlerden gelen siyasi kişilerle sohbeti bile Şehrazad yürüttü hep, düşünün ne kadar etkisiz olduğunu. Belki bunun nedeni de karakterlerin yaşlarının küçük olmasındandır bilemiyorum. Bu de kurguda beni şaşırtan bir başka unsur oldu zira Şehrazad daha 16 yaşında bir karakter, Halid ise 18 yaşında. Ben kurgunun ağırlığı nedeniyle daha büyük karakterler beklerken bunu beklemezdim açıkçası ve çok da sevmedim. 

Gazap ve Şafak'ta Orta Doğu kültürüne ait kelimeler de bulunmakta ve maalesef bu kitapla fark ettim ben Orta Doğu tarzını işleyen kitapları, bu konuya sahip fantastik ögeleri pek sevmiyormuşum. Küçükken Alaaddin'in Sihir Lambası'nı severdim ama yine de en sevdiğim masal olduğu söylenemezdi, bu kurguyla da bu hislerim kanıtlandı gibi. Belki de kurgu ve kitap harika olsa da benim zevkimle uyuşmamış olabilir. Kitapta "hanımım" ya da "hatunum" gibi kelimeler geçiyor sürekli, ben pek de hoşlanmadım açıkçası belki de çeviriden kaynaklıdır. 

Sonuç olarak kitabı bir yandan azıcık sevdim bir yandansa hiç sevmedim. Kesinlikle akıcı bir kurguya sahip fakat karakterlerin altı doldurulamamıştı ya da kurgunun bazı ögelerinde oturmayan eksik noktalar vardı. Doğu kültürünü seviyor hafif fantastik ve aşk dolu, ortalama bir kitap arıyorsanız ve alacak kitabınız kalmadıysa alın derim. Ama bence beklentisiz okumaya ve yukarıda yazdıklarımı dikkate alarak sepete koymaya dikkat edin. 

Bu arada kitabın en sonunda Terimce adında bir bölüm var kitabın içinde geçen anlamını bilmediğimiz kelimeleri açıklıyor, ben maalesef kitabı bitirdiğimde keşfetmiştim. 

En aşağıya spoilerlı bir bölüm koyacağım aman dikkat!

Sahte Balayı kitap yorumum için tıktık.

PUANIM: 3/5

♛♛♛


!!


!

Spoiler içeren kısım kitabı okumadıysanız dikkat ederek geçiniz. 


Öncelikle Şehrazad'ın motivasyonunu kaybetmesi çok garipti, ne ara Halid'e aşık oldu çözemedim bile ve planını da çok saçma buldum. En başından beri Halid'i öldürmek için bambaşka hiç bilmediğimiz bir planı var sanıyordum ama o gerçekten de masallar anlatarak yaşamaya çalışmış sadece. Planı yalnızca buymuş evet sonrasında Halid'i öldürmeye hep çok yaklaştı ama benim için düşünceler değil eylemler önemli, birkaç zeki hamle en azından görmek isterdim. Gerçi kurgu gerçekliğinde hırsla hareket edip yalnızca masallarla yaşamaya çalışması ayrı bir gariplik zaten. Arkadaşının intikamını gerçekten almak isteseydi Tarıkla bir olup isyan falan çıkarırdı bence çünkü planı başlı başına bir ölüm planı ve gerçekçi olalım kadınları her şafakta öldüren bir canavarın kızın masallarıyla onu yaşatmasını ummak çok saçma. Tabii ki kurgunun ana ögesi bu ama kurgunun gerçekliğine uymadı. Halid'in kızları öldürme nedeninin bir lanet olduğu çok açıktı ama ben daha başka bir şey beklemiştim, aşkı nedeniyle kendini asan bir kız ve bu nedenle Halid'i lanetleyen bir baba beklediğim bir şey değildi. 

Halid'in Şehrazad'a kadar kızları öldürmesi ama Şehrazad'a aşık olunca bu döngüye bir son vermesi çok bencilceydi. Demek ki daha önce durabilirdin ya da her şey senin sevdiğine dokunana dek sürdü, o ölen kızların da bir seveni yok mu peki?? Bu olaylar da pek bana geçmedi ve karakterleri sevemedim açıkçası. Şehrazad'ın çocukluk aşkı Tarık'ı bu kadar hızlı silmesi da saçmaydı. Tarif ettiği ve hissettiği şeyler büyükmüş gibi geliyor ama intikam almaya gittiği sözde canavarın kollarına hemen düşüveriyor. Gerçekten amacın intikam almak mı??

İkinci kitapta sihirli kilimle vb ögelerle daha çok fantastik öge göreceğiz sanırım. O yönden umudum var gibi. 



!

Spoiler sonu!


Sevgilerimle, 

-Roza



Yorumlar

  1. Orta Doğu beni de hiç çekmiyor. Ne demek aşık olmak, hani intikam? Okurken sinir olurdum muhtemelen :)

    YanıtlaSil
  2. Kitapta ki etniklik hoşuma gitti fakat dışı kadar içi etkilemedi doğrusu. Güzel tanıtımınız için teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben teşekkür ederim yorumunuz için❤️

      Sil
  3. Çok teşekkür ederim❤️ Kesinlikle güzel olabilecek bir kurgu harcanmış, altı doldurulamamıştı. :(

    YanıtlaSil
  4. Çıktığı zaman o kadar çok övüldü ki almak istiyordum ama senin yorumundan sonra sanmıyorum, altı doldurulmamış aşk vs. şeyler hiç hoşuma gitmiyor. Zaten sevme ihtimalim yüzde elliye düştüğene göre o kadar parayı da bu kitaba vermem. :D Yorum için teşekkürler, emeğine sağlık^^

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rica ederimmm, çok da pahalıydı gerçekten :(

      Sil
  5. hımm en başta konu ilginç gibiydi, demekki ana tema iyimiş de iyi işlenmemiş, şehrazat halit aşkı da uymamış pek demekki çabuk olmuş, en çok da sabah ölümlerini merak etmiştim, sonda lanet ve canavar demişsin, hani demekki sonu zayıf biten gerilim dizileri gibi demekki :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aynen öyle Deep ;( Çok güzel yazılabilirdi ama olmamış maalesef

      Sil
  6. Bana yeni okuduğum ve hiç hoşuma gitmeyen Simyacı'yı hatırlattı anlattıklarınız. Belki de yukarıda İlkay'ın belirttiği gibi batılı yazarlar şark hikayelerini anlatamıyorlar hakkını vererek. Teşekkürler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Simyacıyı da listemden siliyorum o zaman. Belki de öyledir gerçekten. :(

      Sil
  7. Kitabın kapağı gerçekten çok iyi duruyor konusu da öyle ama beklentini karşılamadığını okuyunca listeye eklemekten vazgeçtim

    YanıtlaSil
  8. Yorumunun çoğu yerinde 'aynen böyle hissettim' diye düşündüm. Gerçekten uzunca bir süre merakımdan dolayı hızlı okundu kitap ama sonra tatmin olmadığımı hissettim ve sıkıldım. Hayal kırıklığı kesinlikle sinir bozucu...

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

En sevdiğim renk...

Ait hissedememek

İç Dökme (Çok da önemli olmayan bir yazıdır.)